24 verktyg som stärker högkänsliga

24 verktyg som stärker högkänsliga

av | 4 feb 2015 | HSP – Högkänslig | 6 Kommentarer

Att vara högkänslig är en gåva men inte alltid en källa till glädje. Ibland kan det bli lite väl mycket av det goda.

Följande 24 verktyg och metoder har jag använt i min egen resa från att ha känt mig som den fula ankungen i H.C. Andersens saga till att upptäcka att jag är ju faktiskt är en svan.

1. Andningsövningar

Finns många att välja bland. Några av mina favoriter är Centrerad andning av Igor Ardoris och Quantum Light Breath.

2. Coaching

Att ha en egen coach har hjälpt mig otroligt mycket. Välj en som du har förtroende för och som ger dig en god känsla. Som högkänslig har du säkert full koll på vilka som är bra för dig att jobba med och även vilka som är säkrast att undvika.

3. Emotionell träning

En metod utvecklad ur hypnos och mental träning. Berne Erlandsson heter skaparen av denna metod som ger en stabil emotionell grund. Finns på CD med en tillhörande bok.

4. Existentiell hälsa

WHO har definierat åtta byggstenar för existentiell hälsa. Dessa är Hopp, Harmoni, Helhet, Meningsfullhet, Andlig kontakt, Gemenskap, Förundran och Personlig tro.

Dessa byggstenar tror jag är extra viktiga för oss högkänsliga.

5. Fotografera

Fotografera det som förundrar dig i livet. Låt dig bli ett med kameran och motivet. Låt tid och rum flyta. Låt dig försvinna in i en förtrollad värld.

6. Healing

Reconnective Healing, Reiki, Kristallhealing är några av de metoder jag provat. Det finns många flera, gå på känn när du väljer.

7. Helmetoden

Helmetoden är ett system för att skapa balans och hälsa. Sök efter Helmetoden coach så finner du säkert någon som passar dig.

8. Konstverk

Titta på konst och låt dig försvinna in i konstens värld. Det kan vara tavlor, skulpturer yviga installationer eller också något som barnen skapat. Ta del av utbudet och notera hur det påverkar dig. Gör mer av det som påverkar dig i önskvärd riktning.

9. Läsa

Läsa kan vara ett utmärkt sätt att stärka sig själv. Det finns näst intill oändligt många böcker som bara väntar på att du ska upptäcka dem. Drunkna inte i dina känslor av Maggan Hägglund och Doris Dahlin var den som fick upp mina ögon för högkänslighet 2012.

10. Massage

Massage i olika former hjälper kroppen att släppa spänningar. När kroppen är avspänd är det lättare att bli avslappnad i sinnet.

11. Meditera

Här är det sinnet som är i fokus istället för kroppen. Att betrakta sina tankar och bli avslappnad i sinnet. Fokuserar du på andningen brukar det gå lättare. När du blir medveten om att du fastnat i tankar, släpp dem och fokusera återigen på andningen.

12. Mental träning

Mental träning är nog det som betytt mest för mig som högkänslig. Det hjälper mig till snabbare återhämtning, gör det lättare för mig att hålla andras känslor och tankar på distans samt ökar min förmåga att fokusera på det som verkligen är viktigt för mig.

Mental träning påverkar inte bara ditt medvetna jag utan verkar även på djupet i det omedvetna så att du kan förändra gamla invanda mönster som inte för dig dit du önskar.

13. Mindfulness

Att gå helt upp i nuet kan vara otroligt befriande för oss högkänsliga.

14. Musik

Lyssna på musik som får dig att må bra, som stärker dig. Musik har ofta en direktkoppling till våra känslor. Gör dig medveten om hur olika sorters musik påverkar just dig och välj sedan att lyssna mera på den sorten som får dig att må på det sätt du önskar, eller så skapar du helt enkelt din egen musik.

15. Måla

Kladda och lek med färger eller måla figurativt. Vedic art är en form där man målar bortom intellekt och tanke för att nå skaparglädje och kraft.

16. Naturen

Att vistas ute i naturen är otroligt stärkande och ger många en känsla av frid. Sitt på en stubbe i skogen och lyssna till naturens egna ljud, ligg på en strand och se vågorna rulla in, gå barfota i gräset och känn moder Jord mot huden.

17. NLP

NLP är en förkortning för Neurolingvistisk programmering. Inom NLP finns det metoder och verktyg för att skapa förändring. Mycket handlar om att förändra sinnestillstånd.

Först gör man sig medveten om vilket sinnestillstånd man befinner sig i. Sedan undersöker man vilken sinnestillstånd man skulle behöva ha för att uppnå önskat resultat. Slutligen använder man någon an de modeller och verktyg som finns i NLP-lådan för att förändra sinnestillståndet från det man har till det man önskar.

18. Prata med andra

Att prata med andra kan vara mycket stärkande och läkande men det kan också vara det omvända. Så gör dig medveten om hur dina samtal med andra påverkar dig. Väljer du sedan att ha mera utbyte med de som påverkar dig på det sätt du önskar ökar dina chanser att må som du vill.

19. Qigong

En urgammal kinesisk metod för att stärka kropp och sinne.

20. Samla foton och texter

Omge dig med bilder och texter som får dig att må bra. Sätt dom på skrivbordet, på kylskåpet, lägg dom i plånboken, ha dem som bakgrundsbild på datorn, samla ihop till din egen må-bra-bok.

21. Seans

Många högkänsliga känner av otroligt mycket inklusive sådant som kan verka helt befängt eller i vart fall ovetenskapligt. Lägger du märke till sådant som du inte kan förklara med de fem sinnena kan en seans vara stärkande. Du kanske upptäcker att det finns fler som du.

22. Skriva om harmoni och hopp

Summera intrycken och avsluta kvällen med att skriva ner de ord som påverkat dig mest positivt under dagen. Skriv om det som ger dig en känsla av harmoni just nu och hopp inför morgondagen.

23. Tarotkort

Det finns olika kort vars syfte är att ge vägledning, styrka och tröst. Tarotkort, orakelkort, änglakort, gudinnekort och många många flera sorter. Det gemensamma är att de vädjar till vår intuition för tolkning av budskapen. Intuition verkar vi högkänsliga vara bra på.

24. Yoga

Yoga finns i många olika former och jag föredrar klassisk indisk yoga. Ett inslag i yogan som jag gillar skarpt är kirtan. Jag kan inte riktigt förklara det men vi sitter i ring och sjunger något obegripligt men det känns bra. Sångens vibrationer i kroppen ger en känsla av välbehag.

Nu är det din tur

Japp det var min lista med 24 verktyg som stärker högkänsliga.

Nu är jag nyfiken. Vad har du för tips på verktyg? Vad tänker du om listan ovan?

Kommentera gärna här nedan.

Ha de bäst
Leif Grytenius

Dela med dig till dina vänner

För att må bra som högkänslig

Mejl med insikter, glädje och framtidshopp för dig som är högkänslig. I det första får du de fyra nycklar vi högkänsliga behöver för att må bra.

You have Successfully Subscribed!