Att träna självkänsla är viktigt för högkänsliga

Att träna självkänsla är viktigt för högkänsliga

av | maj 5, 2015 | Boktips, Träningstips | 0 Kommentarer

Att träna upp sin självkänsla är något som alla mår bra av fast det är extra viktigt för högkänsliga.

En av de saker som forskaren Elaine Aron lyfter fram som vi högkänsliga behöver för att må bra är att våga säga både ja och nej. Att säga ja till allt är väl ingen match fast att våga säga nej kräver sin man, eller kvinna.

När vi säger ja får vi bekräftelse på att vi är duktiga på att göra. Bekräftelse både från omgivningen och oss själva. Vi vill så gärna duga så det är väl klart vi säger ja.

Fast är det så klart egentligen och framförallt är det bra? Vi blir lätt överstimulerade och här finns en utmaning. Utmaningen är att tro på att vi duger precis som vi är utan att prestera maximalt och vara med på allt.

För att vi ska våga säga nej ibland behöver vi tro på oss själva och våga sätta våra egna behov i fokus. Tränar vi upp vår självkänsla har vi större tillit till att vi duger som vi är och vågar då, kanske, säga nej ibland.

Så för att må bra som högkänslig är det viktigt att du lär dig att sätta gränser. Gränser för när du ska vara med och när du ska ta hand om dig själv. Tränar du upp din egen självkänsla blir det lättare att sätta dessa gränser.

Boken Självkänsla nu av Mia Törnblom är full med tips på hur du tränar din självkänsla.

Vad har du för tankar om självkänsla?

Ha de bäst
Leif Grytenius

Blir du också

trött av alla intryck?

Du kan få hjälp med

För att må bra som högkänslig

Mejl med insikter, glädje och framtidshopp för dig som är högkänslig. I det första får du de fyra nycklar vi högkänsliga behöver för att må bra.

You have Successfully Subscribed!