Högkänsligt företag fyller 2 år tack vare spontana SWOT-analyser

Högkänsligt företag fyller 2 år tack vare spontana SWOT-analyser

av | jan 30, 2017 | HSP – Högkänslig | 0 Kommentarer

Att bygga ett företag utifrån ett högkänsligt perspektiv är både det svåraste och enklaste jag gjort. Det är otroligt enkelt när jag litar på och följer intuitionen. Det svåra är att verkligen lita på intuitionen.

Att vara entreprenör och högkänslig kan vara en rejäl utmaning samtidigt som det är en enorm tillgång. Jag gör SWOT-analyser (förklaring nedan) spontant hela tiden av alla situationer som uppstår. Ska jag vara riktigt ärlig så har jag varit betydligt bättre på att lägga märke till svagheter och hot. Allt eftersom jag har börjat inse vilken tillgång det faktiskt är att vara högkänslig har jag även blivit bättre på att göra mig själv medveten om mina styrkor och de möjligheter som det innebär.

Idag fyller mitt lilla företag två år och jag ser med nyfikenhet och spänning fram emot kommande år. I vår kommer min första bok ut som ska hjälpa föräldrar till högkänsliga barn. Det jag är mest stolt över hittills under de två år som har gått är att vi kan erbjuda Elaine Arons test online så att du direkt i mobilen kan få svar på om du eller ditt barn är högkänsligt.

Den viktigaste insikten under de senaste veckorna är att jag spontant gör SWOT-analyser hela tiden. Att göra dessa analyser tar för många företag mycket kraft och energi, det gör det för mig också fast på ett annat sätt.  Jag behöver tid för återhämtning mellan varven. Nu börjar jag ana styrkan med att spontant göra SWOT-analyser hela tiden 🙂

Vad börjar du ana att du har för styrkor?

Ha de bäst
Leif Grytenius

Ps. På Wikipedia beskrivs SWOT-analys så här:

”SWOT-analys (namnet SWOT kommer från orden ”Strengths”, ”Weaknesses”, ”Opportunities” och ”Threats”) är ett företagsekonomiskt planeringshjälpmedel där man försöker finna styrkor, svagheter, möjligheter och hot vid en strategisk översyn.

Ett av huvudsyftena med en SWOT-analys är att genom granskning av styrkor, svagheter, hot och möjligheter i den redan befintliga strategin värdera de starka och svaga sidorna. I detta tydliggörs påverkan från organisationens omvärld och man kan identifiera möjligheter att hantera omvärldens ständiga förändringskrav.”

Blir du också

trött av alla intryck?

Du kan få hjälp med

För att må bra som högkänslig

Mejl med insikter, glädje och framtidshopp för dig som är högkänslig. I det första får du de fyra nycklar vi högkänsliga behöver för att må bra.

You have Successfully Subscribed!