Skit i att sälja dig själv, dina idéer, ditt företags tjänster!
De som hela tiden försöka sälja kommer att misslyckas. Redan nu syns trenden på Facebook. De som lyckas där är de som delar med sig av sin kunskap och erfarenheter. De som bara försöker sälja ignoreras eller blockeras.
För att bygga ett hållbart samhälle behöver vi bry oss om varandra. Detta har tidigare gått att bortse från pga att det ibland har varit svårt att upptäcka vilka som bryr sig eller inte. Nu är den tiden förbi.
Framtidens vinnare är de som genuint bryr sig.
Nedan några rader jag fann på Facebook av Malin Granberg, som driver Eight coaching.
Måste bara få berätta…. Var och käkade på Forno Romano i Svava Gallerian igår, glömde min nyinköpa bh där (i en påse från Lindex) vilken sen försvann, och nu säger ägaren att jag ska få ersättning… Han sa ”Gå köp en ny, kom med kvittot och så får du pengar av mig” Där snackar vi service!
Bry dig om dina kunder och medmänniskor så kommer de att bli dina bästa säljare.
Vilka gör du helst affärer med?
Ha de bäst
Leif
Ja, det är nog framtidens melodi! Att “sälja” (bortsett från faktiska omanipulativa transaktionen “överföring”) har blivit mer och mer synonymt med att förvränga för tillfället, dvs manipulera, och det är ju inte så bra om den manipulerade bilden av verkligheten (vilket faktiskt kan ske) inte består för alltid. En säljare som gör allt för ett accept/underskrift men sedan försöker försvinna i periferin finns inte längre; gör någon en dålig affär då syns det – är förväntningarna fel får “säljaren” sitt straff för affären. Så ja – de som lyckas är de som genuint bryr sig och även tar ansvar om de rekommenderat fel. Men samtidigt måste vi påminna oss om följande; vad händer när ICA-handlarens förtjänst syns på varje vara – är vi fortfarande lika nöjda när vi _vet_ att han/hon tjänar 10 gånger (!!) mer än på COOP? Är vi nöjdare, eller upplever mer värde när vi inte vet att ICA-handlaren i princip tagit hälften av våra pengar för att det gick att göra det på vår okunskap; är det i detta läge snällare att leva i okunskap över andras förtjänst, dvs full transparens.
Ja, det är nog framtidens melodi! Att ”sälja” (bortsett från faktiska omanipulativa transaktionen ”överföring”) har blivit mer och mer synonymt med att förvränga för tillfället, dvs manipulera, och det är ju inte så bra om den manipulerade bilden av verkligheten (vilket faktiskt kan ske) inte består för alltid. En säljare som gör allt för ett accept/underskrift men sedan försöker försvinna i periferin finns inte längre; gör någon en dålig affär då syns det – är förväntningarna fel får ”säljaren” sitt straff för affären. Så ja – de som lyckas är de som genuint bryr sig och även tar ansvar om de rekommenderat fel. Men samtidigt måste vi påminna oss om följande; vad händer när ICA-handlarens förtjänst syns på varje vara – är vi fortfarande lika nöjd när han/hon tjänar 10 gånger (!!) mer än på COOP?
Du har så rätt. Att ”sälja” in sig på rätt sätt är en svår balansgång… När man försöker för mycket blir man en ”säljare” och det märks rätt tydligt. Det går inte riktigt hem. Men när människor däremot delar med sig mera spontant av egna erfarenheter eller andra tips, via Facebookinlägg, andra sociala medier osv, så tar man till sig det på ett helt annat sätt. Så känner jag personligen. Hellre kvalité framför kvantitet! Men det är mitt sätt att se på det, andra kanske tycker annorlunda.
Ha de bäst!
Tack Malin för dina kloka ord 🙂
Dig skulle jag gärna arbeta med!
Ha de bäst
Leif